Taśmy przenośnikowe są istotną częścią składową przenośników taśmowych. Znajdą zastosowanie wszędzie tam, gdzie w procesie produkcji czy magazynowania niezbędne jest transportowanie wewnętrzne (zwane niekiedy transportem bliskim) w sposób ciągły. Wykorzystywane są do bezpiecznego przenoszenia towarów wewnątrz takich obiektów, jak hale produkcyjne, magazyny, sortownie, centra dystrybucji i logistyczne oraz na zewnątrz: na składowiskach materiałów czy placach budów. Są szczególnie przydatne w przypadku transportowania elementów lub wyrobów o niewielkich rozmiarach oraz materiałów sypkich, ale i innych ładunków, na przykład o niejednorodnej wadze i gabarytach (paczki, kartony, worki itp.). Taśma przenośnikowa to, w generalnym ujęciu, pas materiału o różnym typie powłoki, rodzaju materiału i sposobie konstrukcji, który transportuje ładunek w poziomie lub pod kątem. Aby wykonywać tę pracę powinna spełnić szereg wymogów: być odporną na działanie temperatur i uszkodzenia mechaniczne, wytrzymałą czy stosunkowo uniwersalną w zastosowaniu, mieć odpowiedni współczynnik tarcia czy fakturę powierzchni. Zamontowana jest na przenośnikach taśmowych, urządzeniach których podstawą konstrukcji jest stalowa rama i napęd bębnowy, który wprawia w ruch taśmę. Sama powierzchnia nośna taśmy transportowej może być wykonana z kauczuku akrylonitrylo-butadienowego, gumy, bawełny czy polimerów (poliuretan, PCV, poliestry). Powierzchnia transportująca taśmy, w zależności od przeznaczenia może mieć różną strukturę: gładką, być wyposażona w zabieraki, prowadniki lub mieć boczne ścianki (tzw. fale boczne).
Taśmy transportowe: budowa pasa
Taśmy przenośnikowe różnią się budową w zależności od rodzaju ładunku i środowiska pracy (wnętrza lub na zewnątrz). Mają strukturę warstwową: okładka górna (strona transportowa), rdzeń i okładka dolna (strona bieżna). Najważniejszą częścią taśmy jest jej rdzeń, również zbudowany warstwowo. Z reguły składa się z 2-6 warstw. To rdzeń przenosi obciążenie i absorbuje siły związane z ciągnieniem, decyduje więc o charakterystyce technicznej danej taśmy, przez co musi być zbudowany tak, aby odpowiadać tym wymaganiom. Rdzeń (albo cięgno) może być wykonany z przekładek tkanych, kordowych, ale także gumowy, bywa insertowany linkami stalowymi lub siatką. Z reguły, im więcej warstw wchodzących w skład taśmy przenośnikowej, tym większa jej wytrzymałość i zdolność do transportowania ładunku.
Komentowanie postów jest wyłączone.