Taśmy transportowe są jednym z podstawowych elementów systemu transportu wewnętrznego. W zależności od tego, jakiego rodzaju produkty mają przenosić, dobiera się ich parametry, formę, szerokość, strukturę powierzchni oraz materiał. Jedną z najważniejszych cech jest odpowiednia sztywność.

Czynniki wpływające na sztywność taśm 

Taśmy do transportu wykonuje się z wielu warstw, dlatego ich grubość wynosi od 0,35 do 6 mm. Warstwa wierzchnia może mieć różne struktury. Natomiast warstwa spodnia przeważnie jest w formie gładkiej, tkaniny lub wafla. Na stronę transportową używa się materiałów:

  • PCV,
  • PU,
  • PO,
  • PES,
  • NBR,
  • EPDM.

Wybór określonego rodzaju zależy m.in. od zakresu dopuszczalnych temperatur, odporności na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, rodzaju łączenia (sklejanie, zgrzewanie, łączenie mechaniczne), ceny, dopuszczalnej wagi transportowanych produktów czy możliwości zastosowania w wybranej branży (np. przemysł spożywczy). W zależności od rodzaju taśmy transportującej dobiera się profile. One również uzależnione są od warunków pracy, ponieważ w  ujemnych temperaturach minimalne średnice przewijania mogą w skrajnych przypadkach wzrastać nawet o 100% w stosunku do danych podawanych w kartach technicznych. Natomiast występowanie przewijania się taśmy w przeciwnym kierunku zwiększa minimalną średnicę przewijania o około 30% w stosunku do danych z kart technicznych.

Sztywność w stosunku do rozkładu sił na taśmie 

Taśmy transportowe podczas pracy przeważnie przyjmują kształt niecki. Zbyt duża sztywność w kierunku poprzecznym może sprawić, że nie będzie ona opierać się na krążniku środkowym podczas obciążenia. W takiej sytuacji zmniejsza się równowaga przenoszonych towarów, co może doprowadzić do zbiegania się taśmy i ostatecznie jej zniszczenia. W taśmach transporterowych wymagana jest mała sztywność w kierunku wzdłużnym oraz duża w kierunku poprzecznym. Te cechy muszą iść w parze z wysoką wytrzymałością na rozciąganie i małym wydłużaniem.

Różnice w rozkładzie sił występują w taśmach wykonanych z różnych materiałów, o różnych splotach, a także w przypadku jednej taśmy na obu jej stronach. Wytrzymałość i sztywność kierunkowa zależne są także od ułożenia poszczególnych warstw względem siebie i sposobu ich połączenia. Poszczególne materiały wierzchnie mają różne współczynniki tarcia, które zależne są od transportowanego materiału.

Kategoria

Tagi:

Komentowanie postów jest wyłączone.