ikonka

Promocje

Rodzaje tworzyw sztucznych wykorzystywanych w systemach transportu wewnętrznego

Data utworzenia: 6 kwietnia 2021

Systemy transportu wewnętrznego składają się z różnego rodzaju maszyn dopasowanych do profilu wybranej firmy. Użyte w nich elementy transportowe muszą być wykonane z materiałów odpowiednich do przenoszenia produktów stosowanych i wytwarzanych w przedsiębiorstwie.

Materiały używane w taśmach transportowych i przenośnikowych

Podstawowym elementem stosowanym w systemach transportu wewnętrznego są taśmy. W zależności od użytego materiału mogą mieć określoną strukturę powierzchni, wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury. Łączy się je poprzez klejenie, zgrzewanie lub za pomocą elementów mechanicznych. Złącza do szybkiego montażu stosuje się wtedy, gdy nie da się założyć taśmy zamkniętej w obwód lub nie można jej zgrzewać na przenośniku. Taśmy przenośnikowe i transportowe produkuje się z różnych warstw spodnich i wierzchnich. Od strony transportowej najczęściej używa się PCV, PU, PO, PES, NBR i EPDM. Jako cięgna stosuje się PES i PA, a warstwą pośrednią może być PCV, PU, PO lub PES. Na stronie biernej używane są tkaniny PES lub impregnowanego PA. Między poszczególnymi warstwami umieszcza się folię antystatyczną.

Taśmy z tworzyw sztucznych do specjalnego zastosowania

Choć taśmy modularne także należą do taśm przenośnikowych, różnią się one budową, która składa się z modułów o określonych strukturach i wzorach. Doskonale sprawdzają się np. w przemyśle mięsnym, rybnym oponiarskim, opakowaniowym czy owocowo-warzywnym. Moduły produkuje się z wybranych tworzyw sztucznych, czyli przede wszystkim z PP, PE, POM i PA. Specjalistyczne taśmy przenośnikowe są także stosowane w branży rolniczej. W tym celu wykorzystuje się jedno- i wieloprzekładkowe taśmy z PCV i PU, które często wyposaża się w zabieraki i burty boczne. Produkty dopuszczone do kontaktu z żywnością podlegają pod określone wymagania techniczne i jakościowe.

Inne elementy produkowane z tworzyw sztucznych

Za przenoszenie napędu w systemach transportu wewnętrznego odpowiadają pasy napędowe. Występują one w wielu rodzajach. Różnią się powierzchnią, poślizgiem, odpornością na środki chemiczne i czynniki mechaniczne, ścieralnością itp. Pasy mogą być wykonane z chloroprenu, poliuretanu lub innych materiałów. Z tworzyw sztucznych produkowane są także koła napędowe przeznaczone do taśm modularnych. Jednak w znacznej większości do napędów potrzebne są koła ze stali i aluminium. Usprawnienie układów przenoszenia mocy uzyskuje się poprzez okleiny na bębny, które usprawniają przyleganie do pasa i zmniejszają poślizgi. Produkuje się je z tworzyw takich jak PU, PCV czy NR. Użyty materiał zależy od odporności na określone temperatury oraz czynniki zewnętrzne. W transporterach wewnętrznych stosuje się także przenośniki rolkowe, które zastępują taśmy. W ten sposób możliwe jest przenoszenie ładunków o zwiększonym ciężarze. Ze względu na możliwe zniszczenia stosuje się okładziny nakładane na rolki wykonane z miękkiego PCV odpornego na ścieranie, silikonu lub PU. Oponki wykonane z PU, PA, gumy lub innych materiałów są także elementami rolek dociskowych. Mają one za zadanie zaciskać przesuwające się przedmioty.