ikonka

Promocje

Pasy napędowe – podstawowe rodzaje

Data utworzenia: 27 marca 2019

Jednym z rodzajów urządzeń wykorzystywanych właściwie we wszystkich gałęziach przemysłu są pasy napędowe. Są to podstawowe elementy pozwalające na przenoszenie ruchu, aby konkretna maszyna mogła działać. Wykorzystuje się je od dawna w urządzeniach o prostej budowie, ale znajdują swoje zastosowanie również w bardziej skomplikowanych i nowocześniejszych maszynach. Skoro ich użycie jest tak powszechne, to warto dowiedzieć się o nich oraz o ich rodzajach trochę więcej.

 

Podział pasów napędowych

W branżowych publikacjach można znaleźć szczegółowe klasyfikacje pasów napędowych, na przykład zależnie od szerokości ich profili, boków oraz posiadania ząbków. Możemy jednak wyróżnić kilka ogólniejszych typów, aby móc łatwiej znaleźć najodpowiedniejszy do danego urządzenia:

  • Pasy napędowe płaskie – służące do przenoszenia mocy w napędach zwykłych i działające jednostronnie, to znaczy, że ich okładzina znajduje się po jednej stronie pasa napędowego. Wyróżniają się możliwością przenoszenia dużych mocy przy niewielkich rozmiarach;
  • Pasy klinowe – dostępne w bardzo wielu rodzajach i szerokościach, z ząbkami lub bez, dzięki czemu łatwo dopasować je do konkretnej maszyny. Dobrze zamocowane pasy tego typu wyróżniają się wysoką sprawnością nawet przy dużych obciążeniach;
  • Pasy zębate – jak sama nazwa wskazuje, na swojej powierzchni mają ząbkowania; przydają się szczególnie w takich maszynach, w których liczy się stała i cicha praca; zapewniają dobrą ochronę przed poślizgiem podczas pracy przekładni;
  • Pasy wielorowkowe – pozwalają na uzyskiwanie wysokich prędkości liniowych i umożliwiają przenoszenie mocy o wysokiej wartości. Dzięki rowkom umieszczonym na swojej powierzchni zapewniają bardzo dobrą przyczepność i utrzymują pas podczas ruchu w jednym miejscu;
  • Pasy wariatorowe – mają profil o dużej szerokości, co pozwala im na pracę z kołami o niewielkich średnicach. Tego typu pasy są stosowane w przekładniach bezstopniowych, aby móc płynnie przenosić zmienne prędkości obrotowe.