Taśmy transportowe usprawniają transport wewnętrzny na poszczególnych stanowiskach zakładów produkcyjnych. Skuteczne przenoszenie wybranych produktów wymaga zastosowania taśmy z materiału o odpowiednich parametrach, strukturze powierzchni i wymiarach. Hałas podczas tego procesu może powstawać z różnych przyczyn.
Rodzaje taśm transportowych
Najczęściej spotyka się taśmy z PCV ze względu na ich niską cenę wytworzenia i szeroki zakres zastosowania. Są one odporne na związki chloru i soli, jednak mają ograniczenia w działaniu ujemnych temperatur. W niektórych przypadkach hałas można ograniczyć poprzez zastosowanie odpowiedniej struktury wierzchniej. PCV ma niską odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Łączy się je poprzez zgrzewanie lub sklejanie. Dla zastosowań wymagających szczególnych cech produktu produkuje się taśmy z:
- poliuretanu,
- poliolefiny,
- NBR,
- włókniny,
- tkaniny.
Przeważnie koszty ich wytworzenia są dość wysokie. Z tworzyw sztucznych, takich jak PP, PE, POM, PA metodą wtryskową produkuje się tzw. taśmy modularne, które są łączne za pomocą litych sworzni z tworzywa. Charakteryzują się łatwą naprawą i bezproblemowym dopasowaniem długości dzięki możliwości operowania pojedynczymi modułami. Koła napędowe dobiera się do pasów. Zazwyczaj są to koła z aluminium lub stali, a w systemach modularnych stosuje się koła z tworzyw sztucznych. Zły wybór może skutkować tym, że pasa się nie nałoży, a przenośnik nie ruszy.
Zwiększenie przyczepności i tarcia
Do transportu lekkich materiałów można zastosować taśmy wykonane z tkaniny oraz warstw wierzchniej i spodniej. Mogą one być jedno- lub wielowarstwowe o grubości od 0,35 do 6 mm. Odgórna zasada mówi, że więcej warstw uniesie większy ciężar, ale nie w każdym przypadku to się sprawdza. Warstwę spodnią najczęściej wykonuje się w strukturze gładkiej, wafla i tkaniny. Na warstwie wierzchniej można zastosować wiele innych rodzajów wykończeni, które lepiej będą transportować wybrany towar i tłumić generowany przez niego hałas. Pasy napędowe są mocowane na bębnach przenoszących moc z jednego urządzenia na drugie. Jeśli pas nie będzie przylegał do powierzchni bębna, zwiększą się straty mocy. Powoduje to wolniejsze przesuwanie taśmy, możliwość unoszenia mniejszej masy, a także poślizgi mogące generować hałas. Rozwiązaniem tego problemu jest zwiększenie współczynnika tarcia poprzez zastosowanie oklein wykonanych z silikonu lub teflonu. To również zwiększenie odporności na inny zakres temperatur lub czynniki zewnętrzne.
Regularne serwisowanie urządzeń
Sposobów na tłumienie hałasu na taśmach transportowych jest wiele. Parametry osiągane przez maszyny powinny odpowiadać cechom przenoszonych materiałów. Z czasem może okazać się, że maszyna wciąż jest zbyt głośna dla pracowników i trzeba znaleźć nowe rozwiązania, które poprawią jakość pracy. Intensywna eksploatacja w końcu prowadzi do rozregulowania urządzeń oraz starcia taśm. W takim przypadku może być potrzebne odpowiednie wyważenie części maszyn oraz wymiana uszkodzonego pasa. Podstawą jest regularne serwisowanie maszyn przeprowadzane przez sprawdzonych fachowców. W naszej firmie oferujemy „serwis na dziś”, czyli odpowiedź w ciągu kilku godzin od zgłoszenia oraz „serwis na jutro”, czyli naprawę następnego dnia.
Komentowanie postów jest wyłączone.